Szolnoki Régészet - Utolsó kommentek
blfr4@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2024/03/11/stanczik_ilona_a_bronzkor_kutatoja/full_commentlist/1#c42494681
Válasz erre: Stanczik Ilona, a bronzkor kutatója
2024-03-12T21:29:30+01:00
2024-03-12T21:29:30+01:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Szép emlékezés.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2023/01/23/kincsek_nyomaban_szolnok_megyeben/full_commentlist/1#c41800080
Válasz erre: Kincsek nyomában Szolnok megyében
2023-01-23T14:33:35+01:00
2023-01-23T14:33:35+01:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Kívánom, hogy annyi leletetek legyen, hogy minden falusi múzeumot/kultúrházat is tele tudjatok tölteni.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/09/24/emlekeim_i_415/full_commentlist/1#c40933776
Válasz erre: Emlékeim I.
2021-09-26T07:20:11+02:00
2021-09-26T07:20:11+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
:-)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/08/11/amikor_rad_koszon_a_mult/full_commentlist/1#c40840324
Válasz erre: Amikor rád köszön a múlt…
2021-08-11T15:56:05+02:00
2021-08-11T15:56:05+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
:-)<br />
Napi jó cselekedet.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/06/28/a_ketpoi_arpad-kori_templom_kutatasa/full_commentlist/1#c40755010
Válasz erre: A kétpói középkori templom kutatása
2021-06-29T21:53:03+02:00
2021-06-29T21:53:03+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Lesz-e folytatás, ásás?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/06/22/kulonleges_leletek_a_szolnoki_var_asatasabol/full_commentlist/1#c40740530
Válasz erre: Különleges leletek a szolnoki vár ásatásából
2021-06-23T08:18:52+02:00
2021-06-23T08:18:52+02:00
Timár Lénárd
http://blog.hu/user/863283
Leégett padlón találták a sárkányt? Hmm, akkor én a kép alapján valami bútordísznek, (esetleg kilincsnek) mondanám... (Valószínűleg valamit elmozdíthattak - talán pont a tűz elől) és leesett/letört. <a rel="nofollow" href="https://www.academia.edu/22317614/_Anadolu_Efsanelerinde_Ejderha_Motifi_The_Dragon_Motif_in_Anatolian_Legends_">www.academia.edu/22317614/_Anadolu_Efsanelerinde_Ejderha_Motifi_The_Dragon_Motif_in_Anatolian_Legends_</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/06/19/magyar_aranyforint_a_damjanich_janos_muzeum_gyujtemenyeben/full_commentlist/1#c40734228
Válasz erre: Magyar aranyforint a Damjanich János Múzeum gyűjteményében
2021-06-21T19:23:23+02:00
2021-06-21T19:23:23+02:00
fkv.115
http://blog.hu/user/1546638
Váltanám 1:1-ben hungarisztáni buznyákra.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/06/18/a_kozepkor_hajnalanak_kincsei/full_commentlist/1#c40729908
Válasz erre: A középkor hajnalának kincsei
2021-06-20T09:15:55+02:00
2021-06-20T09:15:55+02:00
gralla pokobra
http://blog.hu/user/1409040
A szolnoki tarsolylemez az égíg érő fa hasadékában kelő napistent jelképezi. A hasadékban a fát ábrázoló szár "növényi szár, úr" hieroglifa jelképezi a napistent.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c40729812
Válasz erre: Játék a tűzzel
2021-06-20T08:53:27+02:00
2021-06-20T08:53:27+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233?full_commentlist=1#c40729526" class="reply_nick_169612" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 40729526 );">@gigabursch</a>: Ez nem szellemi komfortzóna kérdése. Vagy van rá bizonyíték, vagy nincs. Csak egy példa: a kelta telepeken kizárólag földbe süllyesztett házak vannak a Kárpát-medencében. Ezek a házak rendeződnek valamilyen struktúrába. Egyéb lakhatásra alkalmas épületnek nyoma nincs. Most mit gondoljunk, hol éltek az emberek?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c40729534
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2021-06-20T05:56:45+02:00
2021-06-20T05:56:45+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Érdeklődnék, hogy azóta nyugodtabb lett-e a világ?<br />
<br />
Amúgy ez az átszervezősdi számomra kívülről olyan, mint amikor néhány íróasztal-harcos pöcsméregetést tart szakmai féltékenységből és a vége, hogy a saját játszóterüket bombázzák szét.<br />
(Nem kell rá válaszolni)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c40729526
Válasz erre: Játék a tűzzel
2021-06-20T05:40:35+02:00
2021-06-20T05:40:35+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Nem ez az első hely, ahol szóvá teszem, hogy az az általánosítás, hogy földbe süllyesztett házakban éltek a kor emberei - szerintem erősen vitatható.<br />
<br />
Nem olyan régig a földműveléssel, állattartással, halászattal foglalkozó eleink külön helyen éltek télen (falu, város) és nyáron.<br />
Nyárra sokszor csak az öregek maradtak itthon, még a gyerekek egy része, a család java meg kiment a tanyasorra, mert akkor volt a termőterület közelében.<br />
A földbe ásott házak nem tehetők alkalmassá téli lakhatásra, nyáron viszont kellően hűsek maradhatnak.<br />
<br />
Az épületek újrahúzhatósága meg ezzel párhuzamba állítható.<br />
<br />
Messzire vezető kérdéskör és érdemes megvizsgálni egész más szemszögből is, kilépve az eddigi (bántó szándék nélkül!) "szellemi komfortzónából".
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/01/08/a_szolnoki_var_kulonleges_leletei_kalyhaszemek_es_kalyhacsempek_498/full_commentlist/1#c40729522
Válasz erre: A szolnoki vár különleges leletei - Kályhaszemek és kályhacsempék
2021-06-20T05:27:20+02:00
2021-06-20T05:27:20+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Ezt a lábakra állított kályhát nem értem.<br />
Számomra statikailag, hőtechnikailag és tűzeléstechnikailag is nonszensznek tűnik.<br />
<br />
Honnan jön ez a restaurációs elképzelés?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c40729520
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2021-06-20T05:22:39+02:00
2021-06-20T05:22:39+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Köszönöm a cikket és a kommentek is.<br />
Remélem lesz folytatása.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/12/10/egy_gepida_harcos_utolso_kalandja_avagy_egy_leletmentes_sikertortenete/full_commentlist/1#c40729518
Válasz erre: Egy gepida harcos utolsó kalandja, avagy egy leletmentés sikertörténete
2021-06-20T05:13:19+02:00
2021-06-20T05:13:19+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Mekkora öröm lehetett a szakembereknek a "jé, nekem is van otthon ilyesmin, itt találtam három éve a sarkon" jellegű felidmerések a helyiektől.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2021/06/18/a_kozepkor_hajnalanak_kincsei/full_commentlist/1#c40729234
Válasz erre: A középkor hajnalának kincsei
2021-06-19T22:21:11+02:00
2021-06-19T22:21:11+02:00
gigabursch
http://blog.hu/user/169612
Szívesen olvasnék még mindenféle további kincsről. Bármilyen hosszan.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/12/10/egy_gepida_harcos_utolso_kalandja_avagy_egy_leletmentes_sikertortenete/full_commentlist/1#c39398716
Válasz erre: Egy gepida harcos utolsó kalandja, avagy egy leletmentés sikertörténete
2020-12-11T14:29:49+01:00
2020-12-11T14:29:49+01:00
l.balays
http://blog.hu/user/1565168
Szuper. Jó volt látni, olvasni.. :)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/02/12/egy_ujabb_varatlan_eremlelet_a_kozep-tisza_videken/full_commentlist/1#c38241458
Válasz erre: Egy újabb váratlan éremlelet a Közép-Tisza vidéken
2020-03-04T15:35:21+01:00
2020-03-04T15:35:21+01:00
BNati
http://blog.hu/user/868462
De jó! Sosem lehet tudni, hogy mikor találsz rá éppen egy ilyenre, vagy esetleg más régészeti leletre. Hasznos lehet, ha az embernek van egy kutyusa, ami segít a leletek felkutatásában. Pont erről olvastam az imént. Nagyon érdekes cikk, ajánlom figyelmetekbe: <a rel="nofollow" href="https://tudomanyplaza.hu/kutyakat-hasznalnak-regeszetben/">tudomanyplaza.hu/kutyakat-hasznalnak-regeszetben/</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/02/12/egy_ujabb_varatlan_eremlelet_a_kozep-tisza_videken/full_commentlist/1#c38162192
Válasz erre: Egy újabb váratlan éremlelet a Közép-Tisza vidéken
2020-02-12T21:40:39+01:00
2020-02-12T21:40:39+01:00
Muhammad Balfas
http://blog.hu/user/774864
<a href="https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/02/12/egy_ujabb_varatlan_eremlelet_a_kozep-tisza_videken?full_commentlist=1#c38161972" class="reply_nick_10045" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 38161972 );">@lutria</a>: Hódmezővásárhelyen volt egy jelentős ókori római aranypénzlelet az 1960-as években. 5-6 kiló aranypénz.. Ma a Nemzeti Múzeum érmetárában van..Mivel egy nem túl jelentős császár idején verték ritka érmékről van szó, emiatt 1 milliárd ft körüli az értéke mai áron állítólag a leletanyagnak..
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/02/12/egy_ujabb_varatlan_eremlelet_a_kozep-tisza_videken/full_commentlist/1#c38161972
Válasz erre: Egy újabb váratlan éremlelet a Közép-Tisza vidéken
2020-02-12T20:21:11+01:00
2020-02-12T20:21:11+01:00
lutria
http://blog.hu/user/10045
Általában mi szokott történni az ilyen leletekkel amikor valamiből nagy mennyiség kerül elő,pár tucatot esetleg kiállítanak egy múzeumban,a többi több száz meg a raktárba kerül örökre?<br />
Vagy elcserélnek belőle más múzeumokkal valami másra vagy valami módon hasznosítják őket?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2020/02/12/egy_ujabb_varatlan_eremlelet_a_kozep-tisza_videken/full_commentlist/1#c38161852
Válasz erre: Egy újabb váratlan éremlelet a Közép-Tisza vidéken
2020-02-12T19:36:38+01:00
2020-02-12T19:36:38+01:00
megismerem, leesett a lovamról, egy szattyánbőr szütyőben volt
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37051556
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T17:54:45+02:00
2019-04-12T17:54:45+02:00
Olyan ez, mintha valaki szabványosította volna a mai embert. Ám ha jól megnézzük a jellemzőket, könnyen lehet, hogy ennek még nincs vége. Ennek nincs szíve, csak esze, annak túl sok szíve van és semmi esze.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37051030
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T15:55:11+02:00
2019-04-12T15:55:11+02:00
Akkor megpróbálom részletesebben ahogy én tudom, de ha komolyabban is érdekel a téma akkor inkább kérdezz egy paleoantropológust.<br />
<br />
Szóval.<br />
Az első kérdésre: Nem így van! Például a Homo sapiens idaltu úgy halt ki, hogy NINCS ismert DNS szekvenciája a mai modern emberben, ám egy időben élt a Homo sapiens fajjal, azaz különálló faj volt. A Neander-völgyi-, és a gyenyiszovai ember is ugyan egy alfaj volt, viszont ezek is kihaltak, vagy beolvadtak (ez még mindig vitatott), mert kevésbé voltak életképesek, ám egy időben és egy helyen élt együtt a Homo sapiens fajjal. <br />
<br />
A második kérdésre: 65 millió évvel ezelőtt eddig még nem egyértelműen bizonyított okból, de kihalt a dinoszauruszok ÖSSZES faja, viszont a manapság haszonállatként tartott pulyka és a tyúk a legközelebbi rokona. De ettől még alapból semmi köze(!) a dinoszauruszokhoz.<br />
Ebből következik, hogy szó szoros értelemben nem az a kihalás, ha egy faj változik - ez lenne az evolúció alapja-, hanem az, ha valamilyen egyéb okból úgy tűnik el, hogy nem marad meg a DNS-e.<br />
<br />
Például az Australopithecina csoport ÖSSZES faja kihalt, a mai ausztrálok őslakosainak - az aboriginálok - DNS-ében NINCS a saccperkábé 100 ezer év előtt ott élő ősemberből. <br />
<br />
De én csak laikus vagyok, szakmai szempontból nem vagyok hiteles.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37050598
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T14:09:20+02:00
2019-04-12T14:09:20+02:00
'it's cool to know nothing'
http://blog.hu/user/227896
Hadd bontsam akkor ki jobban a kérdést (a google nem a barátom sok esetben, mert csak ugyanazt a sablonos választ lehet megtalálni 500 helyen, de a lényegi kérdést senki nem teszi fel).<br />
ad 1. Ezek mind egy faj, Homo Sapiens, hiszen szaporodásra képes közös utódokat hoztak létre. Tehát egyik sem halt ki. Bennem is van 2-5% (pontosan most nem emlékszem, meg kellene néznem) Neandervölgyi DNS szakasz. Kérdés tehát még mindig ugyanaz, hogy éltek egymás mellett más fajok is (a Homo Sapiensszel párhuzamosan)?<br />
<br />
ad 2. Ha egy fajnak elődje egy másik, akkor az előd fajnál a kihalást hogyan lehet érteni? Az csak továbbjelődött, nem? Értelmezésem szerint a kihalás azt kellene, hogy jelentse, hogy egy idő után nem volt életképes utód, az az ág megszűnt. Ha az utódok lassan, de folyamatosan változtak, az miért lenne kihalás? Tehát melyik faj halt ki (nyomtalanul)? Melyik fejlődött tovább? Melyik kereszteződött a másikkal (tahát szintén tovább fejlődött)? Ezekre nem láttam még választ sehol.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37050122
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T12:18:02+02:00
2019-04-12T12:18:02+02:00
<a href="https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken?full_commentlist=1#c37049698" class="reply_nick_227896" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 37049698 );">@'it's cool to know nothing'</a>: <br />
<br />
Csak néhány - és nem szakértőtől való - kérdésedre tudok választ adni.<br />
<br />
Egy: Ma már bizonyított tény, hogy egykoron mind Afrikában, mind Eurázsiában, valamint Ausztráliában éltek együtt és egy időben rokon - de a DNS-től - jól elkülönült emberi fajok. Ilyenek voltak a (ma még) nem egyértelműen elkülöníthető Cro-Magnoni-, és a gyenyiszovai ember, a bizonyítottan más DNS-el rendelkező Neander-völgyi ember ( Homo sapiens neanderthaliensis), a szintén kihalt és más DNS-el rendelkező Ázsiai eredetű Homo sapiens idaltu, illetve a ma élő Homo Sapiens Sapiens.<br />
<br />
Kettő:<br />
Több ma már kihalt emberi fajokat és/vagy alfajokat ismerünk.<br />
Ilyenek A Homo ergaster, Homo habilis, a Homo erectus, a Homo heidelbergensis, a Homo antencessor, és vitatott Homo florensis és még sok egyéb.<br />
A Homo ergasterből alakult ki a Homo erectus, majd a Homo sapiens, és a többi faj/alfaj. És akkor még itt van az Australopithecina csoport, amely közvetlen elődei a Homo Sapiens sapiensnek.<br />
<br />
Ezért az utolsó kérdésedre a válasz egyértelmű, tudományos terminusról beszélünk akkor, amikor kihalt és/vagy egy időben élő emberi fajokról/alfajokról beszélünk. <br />
Ha jobban bele akarsz mélyedni a témába, a google a barátod.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37050118
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T12:17:27+02:00
2019-04-12T12:17:27+02:00
advocate1
http://blog.hu/user/426574
Érdekes cikk! Nem feltétlen régészeti kérdés, de vajon mi lehet az óceánok mélyén, ha igaz az, hogy még csak az öt százalékát térképeztük fel.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2019/04/11/egy_uj_emberi_faj_a_fulop-szigeteken/full_commentlist/1#c37049698
Válasz erre: Egy új emberi faj a Fülöp-szigeteken?
2019-04-12T10:22:08+02:00
2019-04-12T10:22:08+02:00
'it's cool to know nothing'
http://blog.hu/user/227896
Kb. 10 ezer évvel ezelőttig kb. ez volt, tahát a szigetre jutás nem volt különösen problémás: <a rel="nofollow" href="https://binged.it/2IzLOfh">binged.it/2IzLOfh</a><br />
A 65 ezer éves kor hogyan kapcsolódik pl. ausztrál őslakosainak megtelepedéséhez? Nem vagyok túl jártas a témában, de az első emberi leletek 50 000 évesek Ausztráliában, de tárgyak között vannak 65 000 évesek is. A mai őslakosok nem ezeknek az embereknek a leszármazottai, hanem későbbi telepesek? Van kapcsolat a mostani leletek és az ausztrál maradványok között? Az ausztrál leletek Homo Sapienstől származnak. Párhuzamosan éltek Homo Sapiensek és korai emberek (fajok)?<br />
Ami ugyan ebben a cikkben nem szerepelt, de sokszor írnak "kihalt" emberi fajokról. Érdekelne, hogy ez vajon egy tudományos terminus, vagy csak amolyan újságírói megfogalmazás. Ha tudományos terminus, akkor pontosan mit értünk alatta?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c36499058
Válasz erre: A fagy börtönében
2019-01-11T20:52:21+01:00
2019-01-11T20:52:21+01:00
lezlidzsi84
http://blog.hu/user/849620
<a href="https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35420591" class="reply_nick_698050" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35420591 );">@kiskutyauto</a>: Egyáltalán nem voltak szállítóhajók, speciális megerősített hadihajók voltak, erődített célpontok támadására. Az adott kor viszonyai között ezek voltak a legalkalmasabbak jég közötti manőverezésre, a két hajó a Déli-sarkon már bizonyított (róluk nevezték el az Erebus és a Terror tűzhányókat).<br />
<br />
Azonban az Északnyugati-átjáróban nagyon más viszonyok uralkodtak, ide valóban túl nagyok voltak, ráadásul igen nagy személyzet is kellett a működtetésükhöz - ezek a tényezők együtt néhány szerencsétlen véletlennel és emberi mulasztással együtt már végzetesnek bizonyultak.<br />
<br />
Az expedíció szervezői túlzottan bíztak az akkori technológiai újításokban, holott már akkor is többen hangysúlyozták, hogy a hajók túl nagyok, túl sokan tartanak az expedícióval, valamint Franklin parancsnoki képességei is kétségeket ébresztettek. Részletesenitt szedtem össze az okokat, amik az expedíció pusztulásához vezettek: <a rel="nofollow" href="https://pangea.blog.hu/2017/11/19/a_legnagyobb_sarkvideki_tragedia">pangea.blog.hu/2017/11/19/a_legnagyobb_sarkvideki_tragedia</a><br />
<br />
Amúgy a "titkos bázis" építése tökéletesen sikerült, baromira nem találta meg őket senki. (Azaz, ha ez lett volna a feladat, az Admiralitás tudta volna, hol a bázis, és oda küldi a keresőket...)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/11/24/nem_mindennapi_kaland/full_commentlist/1#c36193206
Válasz erre: Egy nem mindennapi kaland
2018-11-25T10:39:46+01:00
2018-11-25T10:39:46+01:00
Lilyane Danderfluff
http://blog.hu/user/1237331
Kedves @Styx xXx!<br />
<br />
A kattintható képgalériát végignézted?<br />
<br />
Üdv.:<br />
Lili
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/11/24/nem_mindennapi_kaland/full_commentlist/1#c36192504
Válasz erre: Egy nem mindennapi kaland
2018-11-25T01:26:20+01:00
2018-11-25T01:26:20+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Kedves Hozzászóló! <br />
<br />
Sajnos ez egy szörnyen negatív, degradáló és általánosító hozzászólás, melyre nem lehet érdemben reagálni.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/11/24/nem_mindennapi_kaland/full_commentlist/1#c36191090
Válasz erre: Egy nem mindennapi kaland
2018-11-24T21:03:04+01:00
2018-11-24T21:03:04+01:00
hülyegyerek12
http://blog.hu/user/1209537
"A magyar ásatásokkal szemben Kínában a fizikai munka oroszlánrésze a régésztanoncok helyett – és az ő irányításukkal – a környékbeli lakosság adta ásatási munkásokra hárul. Köztük nem ritkán tűnnek fel nyugdíjas korú férfiak és nők is"<br />
Sajnos ez Magyarországon is így van, szánalmas, de itthon is nénik és bácsik végzik a régészeti feltáró munkát. Szívem szakad meg, amikor avar sírokat, szakképzetlen dilettánsokkal táratnak fel hazánkban, mert a régészek bent isznak a meleg konténerben, és roma alvállalkozók fizetik az italukat :(
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/08/02/ujkokori_kut_tiszakurt_hataraban/full_commentlist/1#c35617455
Válasz erre: Újkőkori kút Tiszakürt határában
2018-08-04T11:49:04+02:00
2018-08-04T11:49:04+02:00
Ad Dio
http://blog.hu/user/473246
Klassz. Köszönet az információért.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs/full_commentlist/1#c35424221
Válasz erre: Távol-Kelet kincse: a rizs
2018-06-25T08:12:56+02:00
2018-06-25T08:12:56+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs?full_commentlist=1#c35423013" class="reply_nick_70318" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35423013 );">@aáb</a>: Köszönjük a korrekciót!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs/full_commentlist/1#c35423013
Válasz erre: Távol-Kelet kincse: a rizs
2018-06-24T21:01:43+02:00
2018-06-24T21:01:43+02:00
aáb
http://blog.hu/user/70318
Akkor megvan a hiba: ezek a statisztikák a fejlécük szerint 1000 tonnás egységeket adnak meg, tehát ezzel kell szorozni a bennük szereplő számokat. Pl. az imént írt 2. forrásod nem 135000 tonnát, hanem 135000*1000 tonnát ír. Ez már valóságos adatnak tűnik.<br />
Az tény, hogy Nyugat-Kínában és északon kevesebb rizs fogy, mint délen, de még ott is sokkal több, mint pl. Mo-on.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs/full_commentlist/1#c35422971
Válasz erre: Távol-Kelet kincse: a rizs
2018-06-24T20:53:56+02:00
2018-06-24T20:53:56+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs?full_commentlist=1#c35422839" class="reply_nick_70318" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35422839 );">@aáb</a>: nem mindenhol egyenlően 'népszerű' pl. Xinjiang tartományban elképzelhető a jóval átlag alatti mennyiség. Ez okozhat torzítást az átlag eloszlásban. <br />
<br />
A statisztika forrása: <a rel="nofollow" href="https://www.statista.com">www.statista.com</a><br />
<br />
Szintén hasonló eredmény: <a rel="nofollow" href="http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Agriculture/Grains/Rice/Consumption">www.nationmaster.com/country-info/stats/Agriculture/Grains/Rice/Consumption</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/04/19/tavol-kelet_kincse_a_rizs/full_commentlist/1#c35422839
Válasz erre: Távol-Kelet kincse: a rizs
2018-06-24T20:29:51+02:00
2018-06-24T20:29:51+02:00
aáb
http://blog.hu/user/70318
A bevezetőben említett fogyasztási statisztikák biztosan hibásak, ha a kínai adat igaz volna, akkor egy átlag kínai évi 12 dkg rizst fogyasztana.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35422687
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-24T20:02:01+02:00
2018-06-24T20:02:01+02:00
kiskutyauto
http://blog.hu/user/698050
Akkor szerinted mi a rejtély..? ;)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35422631
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-24T19:48:56+02:00
2018-06-24T19:48:56+02:00
Roan
http://blog.hu/user/53436
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35420591" class="reply_nick_698050" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35420591 );">@kiskutyauto</a>: Orvos nem vagyok, de skorbuttal, ólommérgezéssel, Ill. éh- és fagyhalál szélén szvsz simán lehet kékes a bőr, és kerülhet katatón állapotba az ember. Ólommérgezést a rosszul elkészített konzervektől kaptak, és van az éhségnek az a foka, amikor az ember kannibál lesz, de nem tudom, hogy ennek az extrém módja, amit említettél, mi lenne. Az eszkimók pedig - gondolom - inkább érdeklődéssel vagy félelemmel néztek rájuk. A sok felesleges cuccra a magyarázat, hogy ők elsősorban Őfelsége Haditengerészetének tisztjei voltak, utána úriemberek, és harmadsorban felfedezők. Nem akartak lemondani a kultúráról, ami, egyébként valóban segíthetett átvészelni a telet, pl Shackleton is vitt hangszereket. A területet meg egész egyszerűen nem ismerték, minthogy az átjárót is csak később fedezték fel.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35420591
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-24T11:59:39+02:00
2018-06-24T11:59:39+02:00
kiskutyauto
http://blog.hu/user/698050
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35419847" class="reply_nick_53436" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35419847 );">@Roan</a>: Te ne érzékelsz valami gyanúsat ebben az egészben? Nekem meggyőződésem hogy valami sundámbundám volt ott, amit mai napig titkolnak, túl azon hogy ciki, meglehet át kéne picit ítni a brit-amerikai történelmet. Amit írtam, hogy bázis építés illetve ellátmányozás, azon kívül még van pár elképzelhető dolog, mint pl hogy ugyebár miért voltak a legendák szerintek kékek az emberkék és zombi szerűek..? Netán valami hadi vegyi kisérlet? Pl már akkor szuperkatonát akartak kifejleszteni, ami mindent bír, hideget, éhséget stb... Vagy éppen miért őrültek meg ilyen hamar és miért volt ólommérgezésük, majd lettek ilyen extrém módon kannibálok? Ehhez az éhség kevés magyarázat, nagyon sok éhező csapat, végül éhenhalt inkább minthogy kannibalizmusra fanyalodjon, hideg ide vagy oda... De ami a legfurább, ez ugyebár egy tengerészeti utazási expedíció volt; mely célja az átjáró keresése volt. A baj csak az hogy szinte semmit nem úgy csinált senki, még a vezetők sem, mint ami profi térképészeti tudásra utalt volna, ami egy tengerésztől alap, hanem inkább dilettáns kaotikus fejetlenkedés volt az egész, tölgyfa írószatal -30 fokban? Meg ilyenek. Jézusom! Egy tengernagy feltett volna egy lélekvesztőbe ilyesmit? Az eszkimók pedig elég nagy túlélők ugyebár, évtízezrek óta a jégvilágban élnek túl sikeresen; ha jól értettem elég hamar kiszúrták az expedíciót és figyelték, követték őket. Miért nem segítettek érdemben? Miért hagyták hogy megtörténjenek a tragédiák és pár év alatt végülis kihaljon mindenki? Puszta primitív babona lett volna? Ellenségeskedés aligha lehetett, mert akkor eleve támadtak volna és még akkor elveszik minden cuccukat, amíg még minden jó állapotban van, nemde? Másfelől az eszkimók nem haragudtak annyira a fehér emberre, mivel őket még akkor nem igazán zargatták nagyon... Egy szó mint száz, abban szubjektív meggyőződésem van, hogy valami nagy titok van a céllal kapcsolatban és nem pusztán az átjáró megtalálása, amit ráadásul már addigra rég meg is találtak mások... ha jól tévedek.... de csak spekulálgatok, nem kell bevadulni, abszolút laikus, kedvtelési ötletelés, fantáziálás konteózás, semmi több... mindenesetre még mai napig is rejtélyként aposztrofálják az ügyet, túl azon hogy megvannak a sírok, a hullák, a motyók, a hajók, a feljegyzések egy része is... mégis még mindig rejtély? Miért? A bizonyos medveszörny miatt? (ami nyilván inkább valami óriás jegesmedve volt, amit pánikban illetve már torz tudatállapotban szörnynek véltek illetve akár hallucináltak)... vagy lehet hogy tényleg volt ott valami lény? Akár pl jeti féle? Lehet hogy ez volt a titok, hogy a britek egy titkos bázison kifejlesztettek valami óriás harci mutánsot, és az szabadult volna el..? Kell legyen valami még... ez nekem így kevés...;)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35419847
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-24T08:43:58+02:00
2018-06-24T08:43:58+02:00
Roan
http://blog.hu/user/53436
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35419335" class="reply_nick_698050" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35419335 );">@kiskutyauto</a>: Nem a túlsúly miatt akadtak el, egész egyszerűen befagytak. Ez még nem vezetett volna katasztrófához, de a jég nem sodródott le délre, hanem egy viszonylag kis területen vitte a hajókat körbe-körbe.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35419335
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T23:19:42+02:00
2018-06-23T23:19:42+02:00
kiskutyauto
http://blog.hu/user/698050
Van még itt valami titok szerintem; meglehet hogy titkos bázist építettek vagy akartak a britek a sarkvidéken (feltűnően sok nem odaillő tárgy volt a hajókon, sok könyv stb) és ezzel kapcsolatos ez a borzalmas "expedíció"... az elakadásuk is a túlsúlyuk miatt volt ugyebár, ha jól tévedek.... Ezek nem kutató-, hanem SZÁLLÍTÓ teherhajók voltak... szerintem...
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35418333
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T19:39:56+02:00
2018-06-23T19:39:56+02:00
Jeti00
http://blog.hu/user/341086
Pár oldalon keresztül még szívesen olvastam volna a temáról! Pl az ólommérgezés/konzervek történe. Remek téma és sorozat az biztos.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35416375
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T13:56:41+02:00
2018-06-23T13:56:41+02:00
commando
http://blog.hu/user/513049
Dan Simmons könyve fantasztikusan dolgozza fel az eseményeket. Bár abban (is) szerepel a medveszörny, de a hitelesség szemszögéből nem zavaró. Felkavaróan és horrorisztikusan írja le a küzdelmet a hideg, a skorbut és az emberi hitványsággal szemben. Izgalmas olvasmány, javaslom mindenkinek elolvasásra, aki jobban szeretné megismerni Franklin expedíciójának történetét.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35416169
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T13:01:07+02:00
2018-06-23T13:01:07+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35415873" class="reply_nick_75442" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35415873 );">@Etniez</a>: Köszönöm a kérdést! Tudomásom szerint még egyelőre nem jelent meg tanulmány, cikk, jelentés a hajók feltárásáról. A legbiztosabb és legfrissebb információk a Parks Canada oldalán érhetőek el. Itt számos kép, videó és leírás található a feltárásról, például az idei év eredményeiről is van egy rövid bejegyzés. <br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.pc.gc.ca/en/culture/franklin">www.pc.gc.ca/en/culture/franklin</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35415873
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T11:49:06+02:00
2018-06-23T11:49:06+02:00
Etniez
http://blog.hu/user/75442
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben?full_commentlist=1#c35415525" class="reply_nick_585825" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 35415525 );">@szemétpasi</a>: A jegesmedveszörny egy szimbólum volt, a zord és barátságtalan körülmények szimbóluma, így kell értelmezni.<br />
<br />
Tetszett a cikk, vannak frissebb adatok vagy képek a megtalált hajókról?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/06/22/a_fagy_bortoneben/full_commentlist/1#c35415525
Válasz erre: A fagy börtönében
2018-06-23T10:35:51+02:00
2018-06-23T10:35:51+02:00
szemétpasi
http://blog.hu/user/585825
Érdekes téma, de a belőle készült sorozat nekem nem tetszett. Ezzel a jegesmedve szörny dologgal teljesen elvitték egy értelmetlen irányba, pedig önmagában is elég ijesztő a jégbe fagyva, bezárva lenni miközben sorban őrülnek bele az emberek az ólommérgezésbe.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/05/23/kulonleges_ezustpenz_lelet_kunmadaras_hatarabol/full_commentlist/1#c35258932
Válasz erre: Különleges ezüstpénz lelet Kunmadaras határából
2018-05-23T21:20:15+02:00
2018-05-23T21:20:15+02:00
lutria
http://blog.hu/user/10045
Amikor valamilyen leletből ekkora mennyiséget találnak mi történik velük,egy marékkal kiállítanak belőlük egy kiállításon,a többi ~10 kilónyival viszont mihez kezdenek?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2018/05/23/kulonleges_ezustpenz_lelet_kunmadaras_hatarabol/full_commentlist/1#c35258706
Válasz erre: Különleges ezüstpénz lelet Kunmadaras határából
2018-05-23T20:38:22+02:00
2018-05-23T20:38:22+02:00
BéLóg
http://blog.hu/user/68114
KÖSZÖNJÜK Csatári Gábornak és KÖSZÖNJÜK a szerzőnek hogy kitette ide az ő nevét!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/07/24/kulonleges_leletek_gyalu-puszta_keso_ujkokori_teleperol/full_commentlist/1#c33466673
Válasz erre: Különleges leletek Gyalu-puszta késő újkőkori telepéről
2017-07-25T19:11:32+02:00
2017-07-25T19:11:32+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/07/24/kulonleges_leletek_gyalu-puszta_keso_ujkokori_teleperol?full_commentlist=1#c33466409" class="reply_nick_408667" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 33466409 );">@Kelly és a szexi dög</a>: Köszönjük ezt a magasröptű és magvas kommentet, bár legkevésbé sem kapcsolódik az írás és a blog témájához. Ha ismeretét szeretné megosztani vagy éppen bővíteni a Seuso kincscsel kapcsolatosan az alábbi oldalt tudjuk ajánlani:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://www.facebook.com/groups/seusokincs/?fref=ts">www.facebook.com/groups/seusokincs/?fref=ts</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/07/24/kulonleges_leletek_gyalu-puszta_keso_ujkokori_teleperol/full_commentlist/1#c33466409
Válasz erre: Különleges leletek Gyalu-puszta késő újkőkori telepéről
2017-07-25T18:24:38+02:00
2017-07-25T18:24:38+02:00
Kelly és a szexi dög
http://blog.hu/user/408667
a Seuso kincset kellett volna megtalálniuk a régészeknek...
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/07/24/kulonleges_leletek_gyalu-puszta_keso_ujkokori_teleperol/full_commentlist/1#c33466227
Válasz erre: Különleges leletek Gyalu-puszta késő újkőkori telepéről
2017-07-25T17:53:17+02:00
2017-07-25T17:53:17+02:00
Gyingizik
http://blog.hu/user/195279
Érdemes megnézni a régészeti adatbázisban. Látható, hogy Békésszentandrás, Szarvas, Cserkeszőlő, Kunszentmárton, Öcsöd már 7000 éve is lakott volt.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c33239869
Válasz erre: Játék a tűzzel
2017-06-15T21:41:57+02:00
2017-06-15T21:41:57+02:00
dr.csetta
http://blog.hu/user/1253683
KovácsLajos19<br />
<br />
Kedves a válasza. Örülök, hogy értékes könyvinformációmmal segíthettem tanulmányaiban.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c33238047
Válasz erre: Játék a tűzzel
2017-06-15T15:41:29+02:00
2017-06-15T15:41:29+02:00
KovácsLajos19
http://blog.hu/user/1198961
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233?full_commentlist=1#c33233253" class="reply_nick_1253683" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 33233253 );">@dr.csetta</a>: köszönöm szépen a választ, elektronikus formában nem találtam meg a könyvet, amazonról rendeltem meg. Érdekes kiegészítés lesz a tanulmányaimhoz. A 3-5 millió éves időtartam valóban könnyebben emészthetőbbé teszi a folyamat lassússágát. További jó munkát Önöknek.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c33233253
Válasz erre: Játék a tűzzel
2017-06-14T17:57:05+02:00
2017-06-14T17:57:05+02:00
dr.csetta
http://blog.hu/user/1253683
Kedves Kovács Lajos!<br />
<br />
Örülök, hogy kedvet kapott a könyv elolvasására, abból ugyanis megtudhatja, hogy a több tízezer generációt felölelő folyamat nagyon hosszú, de korántsem tekinthető túlzásnak.<br />
Ugyanis a tűz meghódításának története az első hominidák (3-5 millió év) megjelenésével kezdődik.<br />
De értékelem a humorát. Érthető, hogy Prométheusz nem bírta tovább cérnával...
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/06/12/jatek_a_tuzzel_233/full_commentlist/1#c33228427
Válasz erre: Játék a tűzzel
2017-06-13T21:47:57+02:00
2017-06-13T21:47:57+02:00
KovácsLajos19
http://blog.hu/user/1198961
Üdvözlöm, elolvasom ez a Fire and civilization c. Könyvet, de nekem ez a több tízezer generációra kiterjedő folyamat kicsit erősnek tűnik. Igy alsó hangon több százezer évről beszélünk. Nemcsoda, hogy Prométheusz megunta ;)
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32301480
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T22:18:10+01:00
2017-02-04T22:18:10+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet?full_commentlist=1#c32299098" class="reply_nick_40347" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 32299098 );">@ColT</a>: Sajnos valóban így van...
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32299098
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T16:33:48+01:00
2017-02-04T16:33:48+01:00
ColT
http://blog.hu/user/40347
Sajnálatos. Lassan mindenki le lesz nézve, aki művelt, vagy betartja a szabályokat. Az átlagember már nem is érti, mire jó a történelem, és legkevésbé sem érdekli, mit pusztít el.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32298098
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T14:00:48+01:00
2017-02-04T14:00:48+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet?full_commentlist=1#c32297024" class="reply_nick_1198961" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 32297024 );">@KovácsLajos19</a>: <br />
Köszönjük! Önnek is további minden jót! Reméljük a jövőben is izgalmas bejegyzésekkel tudunk szolgálni!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32297024
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T11:11:41+01:00
2017-02-04T11:11:41+01:00
KovácsLajos19
http://blog.hu/user/1198961
Szolnokról indultam ezert is közel áll hozzám a helyi múzeum, de azóta megfordultam pár helyen és hasonló gondokkal talalkoztam. Az egyik kedvenc kisvárosi múzeumom a hont megyei múzeum ipolyságon ahol még extra kihívást jelent a szlovák bürokrácia, mégis él és virul a gyűjtemény a közösség miatt. Ezért bízom benne, hogy az emberek továbbra sem feledkeznek meg a múzeumokról.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296968
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T11:01:46+01:00
2017-02-04T11:01:46+01:00
KovácsLajos19
http://blog.hu/user/1198961
Üdvözlöm, ez egy régi történet, egy barátommal esett meg, én aznap egyiptológián szóbeliztem. Félre ne értsen, valóban nagyszerű hivatasnak tartom a régészetet, és a legjobbakat kívánom mind a múzeumoknak, mind az őket működtető elhivatott embereknek.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296498
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T09:49:27+01:00
2017-02-04T09:49:27+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet?full_commentlist=1#c32296068" class="reply_nick_201147" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 32296068 );">@byerk</a>: <br />
Köszönjük a támogatást!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296496
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T09:48:49+01:00
2017-02-04T09:48:49+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet?full_commentlist=1#c32296378" class="reply_nick_1198961" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 32296378 );">@KovácsLajos19</a>: <br />
<br />
Kedves Kovács Lajos Úr! <br />
<br />
Köszönjük a kommentet. Soha hasonlót sem tapasztaltunk, a régészetre, mint szakmára és közösségre általánosságban az objektivitás a jellemző és mérvadó. Az írás témájához ugyan nem kapcsolódik a régészeti felvételi témaköre, de a PTE, PPKE, SZTE egyetemeken is van már mesterképzés és alapképzés, a ME-n pedig alapképzés, magyar hallgatókat pedig már a Babeș–Bolyai Tudományegyetem is fogadnak. Sajnáljuk, hogy negatív élménye van erről az el nem kezdett "csodálatos" szakmáról, de kérjük a személyes csalódását ne vetítse ki a szakma egészére. <br />
<br />
További minden jót kívánunk!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296494
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T09:48:05+01:00
2017-02-04T09:48:05+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Kedves Kovács Lajos Úr! <br />
<br />
Köszönjük a kommentet. Soha hasonlót sem tapasztaltunk, a régészetre, mint szakmára és közösségre általánosságban az objektivitás a jellemző és mérvadó. Az írás témájához ugyan nem kapcsolódik a régészeti felvételi témaköre, de a PTE, PPKE, SZTE egyetemeken is van már mesterképzés és alapképzés, a ME-n pedig alapképzés, magyar hallgatókat pedig már a Babeș–Bolyai Tudományegyetem is fogadnak. Sajnáljuk, hogy negatív élménye van erről az el nem kezdett "csodálatos" szakmáról, de kérjük a személyes csalódását ne vetítse ki a szakma egészére. <br />
<br />
További minden jót kívánunk!
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296378
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T09:23:23+01:00
2017-02-04T09:23:23+01:00
KovácsLajos19
http://blog.hu/user/1198961
Az sem segít mikor a versenyzőt régészet szóbeli felvételin meg sem hallgatjak mert pl. egy olyan múzeum munkatársa akit ők ott az ELTE-n nem kedvelnek. És ezt van pofájuk a jelentkező szemébe mondani azok után amennyit tanult az illető meg írt egy fullos felvételit. Azt a keveset aki a posztban szereplő tragikomédia ellenére ebben a csodálatos szakmában helyezkedne el, nos még őket is haver/sógor módon szelektálják.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2017/02/03/igy_pusztitsd_a_regeszeti_emlekedet/full_commentlist/1#c32296068
Válasz erre: Így pusztítsd a régészeti emlékedet!
2017-02-04T07:58:37+01:00
2017-02-04T07:58:37+01:00
byerk
http://blog.hu/user/201147
Mi múzeum barátok nem felejtünk, ennek ára lessz.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/11/28/regeszet_mindenek_felett/full_commentlist/1#c31851830
Válasz erre: Régészet mindenek felett!
2016-11-30T13:32:33+01:00
2016-11-30T13:32:33+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Köszönöm a konstruktív véleményt.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/11/28/regeszet_mindenek_felett/full_commentlist/1#c31848734
Válasz erre: Régészet mindenek felett!
2016-11-29T23:50:58+01:00
2016-11-29T23:50:58+01:00
¿Qué tapas hay?
http://blog.hu/user/206379
Köszönöm, az előbb valamit elbénáztam, most egyből sikerült letölteni. Lehet, rossz választás volt a kjótói anyaggal kezdeni, de az alapján elég ambivalens érzéseim vannak Maxwell munkássága kapcsán. Az anyagban található tárgyi tévedések alapján nem igazolható, hogy rendelkezik a mélyreható kutatáshoz szükséges történeti háttérismeretekkel. Az alkalmasint igaz lehet, hogy Maxwell az első olyan kutató a csernobili övezetben, akinek régészeti tud. fokozata van, de messze nem az első, aki a "kortárs régészet" módszerét, mint kutatási eszközt használja ott. <br />
<br />
Összességében azért szimpatikus fickó, bár a hideg vizet nem ő találta fel, pl. Pripjaty világörökséggé nyilvánításáért (azonos indokokkal) elég sokan küzdenek már lassan évtizedes távlatban.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/11/28/regeszet_mindenek_felett/full_commentlist/1#c31848184
Válasz erre: Régészet mindenek felett!
2016-11-29T22:41:25+01:00
2016-11-29T22:41:25+01:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Az academia.edu oldalra van feltöltve néhány cikk/riport, de a doktori disszertációja is megtalálható. Egy egyszerű regisztrációval olvashatók és letölthetők, de facebookon keresztül is elérhető az oldal.<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="https://sydney.academia.edu/RobertMaxwell">sydney.academia.edu/RobertMaxwell</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/11/28/regeszet_mindenek_felett/full_commentlist/1#c31847602
Válasz erre: Régészet mindenek felett!
2016-11-29T21:49:19+01:00
2016-11-29T21:49:19+01:00
¿Qué tapas hay?
http://blog.hu/user/206379
Ez egy klassz cikk lenne, csak át kéne szólni az Indexnek, hogy az I2-re kirakott ajánló köszönőviszonyban sincs a cikk valós témájával.<br />
<br />
Ennek a Maxwell-gyereknek a munkássága érdekelne, csakhát a NatGeón egy afféle se füle-se farka ismertető van. A publikációs jegyzéke alapján meg nekem inkább kultúrtörténésznek, mintsem kutató régésznek tűnik. A publijaihoz meg olyan kvízműsoron keresztül lehet csak hozzáférni, hogy annyit az egész nem ér.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg/full_commentlist/1#c31419879
Válasz erre: Kirándulási ajánló - Tószeg
2016-10-08T10:09:52+02:00
2016-10-08T10:09:52+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg?full_commentlist=1#c31194225" class="reply_nick_195279" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 31194225 );">@Gyingizik</a>: <a rel="nofollow" href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/10/08/valasz_egy_kommentre_879">szolnokiregeszet.blog.hu/2016/10/08/valasz_egy_kommentre_879</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg/full_commentlist/1#c31419869
Válasz erre: Kirándulási ajánló - Tószeg
2016-10-08T10:09:10+02:00
2016-10-08T10:09:10+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
<a rel="nofollow" href="http://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/10/08/valasz_egy_kommentre_879">szolnokiregeszet.blog.hu/2016/10/08/valasz_egy_kommentre_879</a>
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg/full_commentlist/1#c31294399
Válasz erre: Kirándulási ajánló - Tószeg
2016-09-21T23:28:00+02:00
2016-09-21T23:28:00+02:00
Gyingizik
http://blog.hu/user/195279
Kedves Judit! <br />
Köszönöm a részletes választ. Habár nem vagyok sem régész, sem történész, amit a népességszámról írtál (Kárpát-medence őskora iránti, laikus érdeklődőként) azon elmerengtem. Volt földrajztanárként vannak minimális ismereteim rétegtanból és demográfiából, és bátorkodom le is írni, mire jutottam. (Remélem nem telepedek rá a blogra.) <br />
A 150-200 fő a kisebb tell telepeken (pl. Jászdózsa, Túrkeve) abszolút elképzelhető. Viszont a Tószegi tell területe "fénykorában" 100 000 m2. (500x200 m, Te írtad ugye, hogy 150 m-nél szélesebb volt, legyen mondjuk 200). Habár nincs egy-egy tell teljesen feltárva, de azt tudjuk, hogy rétegek a tellben összedöntött, elplanírozott házakból származnak. HA ezek a rétegek összefüggőek, akkor a tell területén igen sűrűn álltak a házak (másként nem alakulhat ki az anyagukból összefüggő réteg). Becslésem alapján, ha összedöntünk egy patics falú házat, az anyaga max alapterülete három-négyszeresét tudja beteríteni olyan, összefüggő réteggel, ami 3600 év múlva is 10-20-30 cm vastag réteget képez (nyilván tömörödik is az anyag ennyi idő alatt, ráadásul ez csak egy réteg, a halom 8-10 méter magas). Legyen mondjuk 3,5 a szorzó, sztem mértékletes a becslésem. Tószeg esetében 10 000 m2 / 3.5 = 28 571 m2 beépített terület! Ezen csak házak álltak, a többi utca, kis udvar stb. (Írtad is: sűrűn beépített belső mag). Ezek mind lakóházak, hiszen írtad: istálló nincs, műhely nincs. Bőven 70 m2 feletti alapterületűek, legyen mondjuk 80 m2, amivel számolunk. 28 571 / 80 = 357 ház. A 357 házban mai szemmel nagy létszámú családok kell, hogy lakjanak (a bronzkorban nem volt egykézés, sok gyerek volt a magas gyermekhalandóság miatt, másként nem tudták volna fenntartani a populációt több száz évig.) Legyen mondjuk egy házban 3 generáció 10 fő. (Véleményem szerint rendkívül mértékletes becslés.) 357 x 10 = 3570 fő - csak a belső magban! A külső rész nyilván ritkábban lakott, viszont nagyobb a területe. 4-500 fő biztosan összejön innen is. Így tehát mértékletes becslés alapján a középső bronzkori Tószegen a "fénykorban" min. 4000 fő lakott! Ami abban a korban (a Föld népessége kb. 1/100-a volt a mainak) egy hatalmas város! <br />
Laikus érdeklődőként megdöbbenve fedeztem fel, hogy 10 hektáros területével pedig összevethető a homéroszi (tehát néhány száz évvel későbbi) Trójával, aminek a területe 27 vagy 35 hektár (írja a Múlt-Kor történelmi folyóirat):<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://mult-kor.hu/20080825_hatalmas_kereskedovaros_lehetett_troja">mult-kor.hu/20080825_hatalmas_kereskedovaros_lehetett_troja</a><br />
<br />
Tehát a bronzkori Trója csak kb. 3x volt nagyobb, mint a bronzkori Tószeg. Pedig Trója "hatalmas kereskedőváros" volt, civilizációs központ, korabeli világváros. <br />
<br />
Persze ha vmit rosszul számoltam, vagy rosszul értelmeztem, nyugodtan írd meg, nem vagyok sértődős.
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg/full_commentlist/1#c31195871
Válasz erre: Kirándulási ajánló - Tószeg
2016-09-13T09:12:59+02:00
2016-09-13T09:12:59+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Kedves Gyingizik!<br />
Örülök, hogy megtetszett az ötlet és megnézitek a tószegi tellt!<br />
A kérdéseidre válaszolva: igen, valószínűleg még ennél is nagyobb lehetett "fénykorában" a település, legalábbis a 150 méteres szélessége, mert ebből faraghatott le a Tisza egy-egy nagyobb áradás során. Úgy gondolom, az erős pusztulás a Tisza szabályozása után (19. század utolsó harmada után) kezdődhetett igazán, mert ettől kezdve emelkedett és csökkent hirtelen és jelentősen a vízszint. A szabályozás előtti áradások még nem voltak ennyire agresszívek, kiegyenlítettebbek voltak, lassabban és kisebb mértékben emelkedett a víz, mert sokkal nagyobb területen tudott szétoszlani. Hogy pontosan mekkora lehetett a tell, ma már nem lehet megállapítani, de biztosan volt ún. külső telepe, azaz olyan része a településnek, amely a védmű-rendszeren kívül helyezkedett el - ilyen külső telepe minden tell-telepnek volt, ez alól a tószegi sem lehetett kivétel. (Ennek oka, hogy a sűrűn beépített belső magból - azaz a tell felmagasodó "vár" részéből a lakosoknak száműzniük kellett a tűzveszélyes tevékenységeket - bronzöntés, kerámiaégetés -, de a nagyobb testű állatokat - ló, szarvasmarha - sem tarthatták a várban.) Sajnos a tószegi tell külső települési részére mindenestől rátelepült a falu és a vasútvonal, ezért ennek kiterjedése érdemben ma már nem vizsgálható. <br />
A másik kérdésed, hogy mennyien lakhattak egy ekkora településen. Csak tippjeink vannak, mivel teljes egészében egyetlen tell-telepünk sincs feltárva, méretükhöz képest csak elenyésző töredéküket ismerjük. Például a 60 x 120 méteres kiterjedésű jászdózsai Kápolnahalmon 170 m2-t kutattak meg (ez kb. 2,4%-a a telepnek), a 100 x 80 m2-es alapterületű túrkevei Terehalomból 100 m2 a megkutatott rész (ez 1,3% mindössze). Ezért nem tudjuk, hogy egy időben hány ház állhatott egyszerre a településen, de valójában azt sem tudjuk, hogy egy-egy házban hányan élhettek. (De biztos nem kevesen, mert ezek az épületek 12-15 méter hosszúak, 5-6 méter szélesek is voltak, azaz bőven 70 m2 feletti alapterületűek.) A becslések szerint kb. 150 és 250 fő közötti lehetett e telepek lakossága. Ez ma rettentő kevésnek tűnhet, de ne feledjük, hogy a középkori városok lakosainak száma is mindössze néhány ezer volt. <br />
Üdvözlettel: Tárnoki Judit
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/26/kirandulasi_ajanlo_toszeg/full_commentlist/1#c31194225
Válasz erre: Kirándulási ajánló - Tószeg
2016-09-12T22:54:17+02:00
2016-09-12T22:54:17+02:00
Gyingizik
http://blog.hu/user/195279
Nagyon érdekes cikk volt. Mivel szolnoki vagyok, mindenképpen kinézünk majd a családommal. Kérdéseim: <br />
- Ha a XIX. században a tell 500x150 méter alapterületű volt, mekkora lehetett a tell területe a fénykorában? (A Tisza áradása 3500 éve pusztítja, lehet, hogy még ennél is sokkal nagyobb volt?) <br />
- Csak a tell területét lakták a bronzkoriak, vagy a település folytatódott a tellen túl is? Van-e becslés, mekkora lehetett a teljes település, és hány lakosa volt?
https://szolnokiregeszet.blog.hu/2016/08/04/9_szazadi_avar_sirok_tiszapuspokibol/full_commentlist/1#c30934914
Válasz erre: 9. századi avar sírok Tiszapüspökiből
2016-08-05T20:01:20+02:00
2016-08-05T20:01:20+02:00
Szolnoki Régészet
http://blog.hu/user/1136084
Kedves Zsuzsa!<br />
A régészet egy nagyon összetett tudomány. A 8-9. század történelmi eseményei pedig nagyon bonyolultak, ezek olyan kérdések és problémák, melyekre nem lehet egy-két mondatban választ adni. Igen, még mindig sok kérdés vár megválaszolásra. De ez nem csak a régészet sajátja a matematikában, geológiában, nyelvészetben, számítástechnikában, asztrofizikában stb... is vannak nyitott kérdések, ahogy megválaszolt kérdések is.